بیمه تکمیلی درمان گروهی

بیمه درمان تکمیلی گروهی چیست؟

قطعا یکی از مهمترین و با ارزش ترین نعمت های خداوند به ما سلامتی است.

ولی حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند!

هر انسان ممکن است به هر حال یک دوره ای نیاز به درمان های مختلف داشته باشد.

متاسفانه در کشور ایران با بالا رفتن هزینه های درمان امکان پرداخت این هزینه ها برای همه راحت نیست.

بیمه درمان  تکمیلی برای کمک به این افراد به وجود آمده، ودر اینجاست که بیمه تکمیلی درمان به کمک بیمه شوندگان می‌آید.

داشتن بیمه تکمیلی  درواقع نوعی خرید سلامتی و پشتیبانی برای روزهای ناخوشی شماست.

مزایای بیمه تکمیلی

افرادی که هر کدام از انواع بیمه های تکمیلی را خریداری می‌کنند می‌توانند از مزایا و خدمات بیمه(تا زمانی که بیمه نامه خودرا تمدید کنند) در هر زمانی بهره‌مند شوند.

اما قابل توجه است که این میزان پوشش و تعهدات بیمه با توجه به شخص بیمه شده برای هر بیماری متفاوت است؛ و ممکن است بیماری های خاص شامل پوشش بیمه نباشند.

و اما سوال اصلی این است که این  بیمه چه زمانی به کار افراد می‌آید؟ در ادامه به توضیح پوشش های بیمه درمان تکمیلی و سقف تعهدات این بیمه، می پردازیم.

  • هزینه های ویزیت پزشک، خرید دارو،هزینه های کلیه خدمات اورژانس توسط این نوع بیمه کاهش می‌یابد.
  • شخص بستری شده در بیمارستان، در صورتی که هزینه بستری شدن او بیش از مقداری که بیمه درمان پایه می تواند پوشش دهد باشدمیتواند برای پرداخت مابقی هزینه از بیمه تکمیلی استفاده کند.
  • کلیه اقداماتی که در جهت تشخیص بیماری یا میزان پیشرفت آن در طول بیماری انجام می شود، مانند سونوگرافی، آندوسکوپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، آنژیوگرافی، انواع نوار عصب و مغز، انواع اسکن و … همه تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند.
  • پوشش هزینه عمل های سرپایی در بیمارستان ها و اورژانس
  • پوشش برخی خدمات و اقدامات آزمایشگاهی

 

انواع  بیمه تکمیلی درمان

 

  • بیمه تکمیلی انفرادی
  • بیمه تکمیلی خانواده
  • بیمه تکمیلی گروهی

بیمه تکمیلی انفرادی:یکی از بهترین بیمه های تکمیلی، بیمه انفرادی است چون خدمات ویژه‌ای نسبت به دو نوع دیگر ارائه می‌دهد. سن قانونی استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی برای کسانی است که زیر ۷۰ سال سن دارند.

بیمه تکمیلی خانواده:بیمه تکمیلی خانواده شکل خاصی از بیمه است که بیمه شونده ضمن آنکه خودش را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می دهد، می تواند خانواده را بدون محدودیت سنی با تعداد نفرات نامحدود تحت پوشش قرار دهد؛ این نوع بیمه، معروف به بیمه تکمیلی خانواده است.

پس از بیمه تکمیلی انفرادی این نوع بیمه بهترین شکل می باشد، چون خدمات و مزایای بیشتری نسبت به سایر بیمه ها دارد.

بیمه تکمیلی گروهی:در این نوع بیمه کارفرما موظف است که  کارکنان خود را به صورت اجباری تحت پوشش بیمه قرار ‌دهد. و این بیمه قوانین خاصی دارد:

  • تنها کارفرماهایی می توانند از این نوع بیمه استفاده کنند که همه کارکنان خود را بیمه کنند.
  • پرداخت حق بیمه برای تمامی کارکنان نیز اجباری است
  • تنها کارفرماهایی میتوانند این نوع بیمه را استفاده کنند که تعداد کارکنان شان به حد نصاب مشخصی رسیده باشند، این تعداد حداقل ۵۰ کارمند است.
  • ضمن آن که تمامی حق بیمه ها باید از محیط کاری ارائه شده باشد.

در غیر اینصور این ضورت و عدم انجام شرایط بالا استفاده از این خدمات برای کارفرما و کارمندان وجود ندارد.

بیمه مسافرتی: بیمه مسافران خارج از کشور که به بیمه مسافرتی مشهور است، خدمات ویژه‌ای دارد که مخصوص سفر است. این خدمات ویژه خطرات و مشکلاتی که برای مسافران پیش می آید، مانند گم شدن چمدان، بیماری در مقصد، پرداخت خسارت لغو پرواز و غیره را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه زایمان:بیمه زایمان در طرح های مختلف بیمه تکمیلی رقم های متفاوتی را پوشش می‌دهد؛ پس هنگام خرید بیمه تکمیلی زایمان حتماً از میزان سقف پوشش آن مطلع شوید تا هنگام استفاده دچار مشکل نشوید. در نهایت لازم است بدانید برای استفاده از این نوع بیمه باید قبل از اقدام به بارداری بیمه شوید چون دوره انتظار این بیمه بیشتر از ۹ ماه است.

بیمه بازنشستگی:بیمه بازنشستگی برای مستمری بگیران، بازنشستگان و از کار افتادگان است که شامل بیمه شوند همراه با همسر و سایر افراد تحت تکفل آنها می شود. ادامه دارد.

برای انصراف از این نوع بیمه، تنها ۳ ماه پس از امضای قرارداد اجازه انصراف دارید.

نکات مهمی که باید درباره انواع بیمه تکمیلی بدانید:

یک از مهمترین نکته قابل توجه ن است که هزینه بیمه تکمیلی با توجه به سن افراد متفاوت است. 

از سوی دیگر فرانشیزی و دوره انتظار نیز در قیمت و هزینه های انواع بیمه ها تاثیر مستقیم دارد.

یکی از مهمترین مزایای پرداخت بیمه در این است که فرد بیمه شده بسته به نوع شرکت بیمه کننده، می‌تواند مبلغ آن را به صورت سالیانه یا نهایتا در چند قسط پرداخت نماید.

فرانشایز چیست؟

فرانشیز مبلغی است که سهم بیمه گذار بوده و شخص بیمه شونده باید خودش آن را پرداخت کند. در میان انواع بیمه‌ها، بیمه درمان تکمیلی انفرادی و گروهی شامل فرانشیز می شود. برای مثال اگر هزینه بستری در بیمارستان 6 میلیون بوده و فرانشیز بیمارستانی نیز ۱۰ درصد باشد، بیمه گذار باید 10 درصد از مبلغ هزینه های بیمارستان را که تحت عنوان فرانشیز سهم بیمار است، را بپردازد.

مبالغ پرداختی برای بیمه درمانی تکمیلی:

  1. تعداد افراد تحت پوشش
  2. سقف تعهدات طرح انتخابی
  3. کیفیت پوشش بیمه درمانی
  4. سن بیمه گذار

هرچه سقف تعهدات انتخابی و تعداد افراد تحت پوشش بیمه، بیشتر باشد مبلغ پرداختی برای حق بیمه نیز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر پرداخت حق بیمه مطابق دسته بندی های سنی نیز برای افراد مختلف متفاوت است.

چگونه هزینه های صرف شده برای بیمه تکمیلی را دریافت کنیم:

برای دریافت هزینه های صرف شده برای بیمه تکمیلی مراحل زیر طی میشود:

دریافت معرفی‌نامه و مراجعه به مرکز درمانی

با در دست داشتن گواهی پزشک می توانید به نمایندگی بیمه مراجعه کرده و با ارائه معرفی نامه، هزینه خدمات دریافتی و هزینه خدمات تحت پوشش بیمه را از بیمه‌گر دریافت کنید.

دریافت خسارت بیمه تکمیلی

در صورتی که برای رفتن به نمایندگی‌های بیمه، زمان نداشته باشید، می توانید از مراکز پرداخت خسارت بیمه تکمیلی استفاده نمایید. در این صورت لازم است مدارکی شامل گواهی پزشک، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده، نسخه پزشک و غیره را به یکی از مراکز پرداخت خسارت تحویل داده و هزینه‌ها را دریافت نمایید. دقت داشته باشید در این شیوه دریافت هزینه ها باید نسخه از سوی پزشک متخصص صادر شده باشد. فاکتورهای مالی نیز باید مهر مرکز درمانی را داشته باشند.

بیماری هایی که تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند:

همان طور که گفته شد بیمه درمانی تکمیلی شامل همه بیماری ها نمی شود. این بیماری ها شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه‌های خدمات نازایی و سزارین
  • هزینه بیماری های جدیدی که از سوی بهداشت وزارت بهداشت تعرفه برای آن مشخص نشده
  • هزینه مربوط به بیماری های روانی
  • عمل های زیبایی

بیمه درمانی تکمیلی دارای محدودیت سنی است:

  • حداقل سن برای استفاده از انواع بیمه تکمیلی ۱۸ سال است.
  • فرزند پسر بیمه شونده تا اتمام مدت تحصیل و دوران خدمت سربازی می توانند از پوشش بیمه تکمیلی استفاده کند.
  • سقف سنی برای فرزندان دختر تا زمانی است که ازدواج نکرده یا در جایی مشغول به کار هستند.

فضای کاری چابک[1]، جایی است که در آن افراد به دلیل انعطاف‌پذیری محیط، آزادانه حرکت می‌کنند و از فضا بیشترین بهره را برای هدفشان می‌برند. (می‌توان اینجا لینک داد برای آشنایی با فضای کاری چابک گزارش پیشین ما را ببینید) البته چنین محیط کاری، مزایا و معایبی دارد که موافقان و مخالفانش با استناد به آن‌ها، چنین فضایی را انتخاب یا رد می‌کنند. در این مقاله تلاش شده از منظر نگاه موافقان و مخالفان، به مزایا و معایب محیط کاری چابک پرداخته شود.
کسب‌وکارهایی که قصد دارند از فضای کار چابک بهره‌مند شوند، باید با ابعاد مختلف این فضای کاری آشنایی پیدا کنند. همه‌چیز در محل کاری پویا خلاصه نمی‌شود. آن‌ها که می‌خواهند فضای کاری چابک را برای محیط کارشان طراحی کنند بد نیست نگاهی به نظرات موافقان و مخالفان این محیط بیندازند و سپس با توجه به مزایا و معایب چنین محیطی، آن را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنند.
موافقان چه می‌گویند؟
آن دسته‌ای که با محیط کاری چابک موافق هستند به عواملی مانند بهینه شدن فضای کار، افزایش بهره‌وری و بالا رفتن میزان درگیری با کار و همچنین افزایش اعتماد اشاره می‌کنند. اما این‌ها دقیقا به چه معنا هستند و چطور می‌توانند به عنوان مزیت برای محیط کاری چابک شناخته شوند؟ بررسی دقیق‌ترِ هر یک از عوامل، افق روشن‌تری را پیش روی ما می‌گذارد.
· بهینه کردن فضا
شاید بزرگ‌ترین چالش مالی برای شرکت‌ها بعد از مسئله حقوق، تامین اجاره محل کار باشد. پس این محیط کار باید طراحی خاصی داشته باشد. طبق اصول فضای کار چابک، با چند تغییر ساده در ساختمان می‌توان کاری کرد که فضا در حالتی بهینه قرار بگیرد.
در طراحی فضای کاری چابک، به کارهای روزانه کارکنان شرکت به صورت دقیق و حساب‌شده‌ای فکر می‌شود. در نتیجه براساس نیازهای روزانه آن‌ها، میز و صندلی‌ها چیده می‌شوند. با این ترفند، می‌توان فضاهایی را هم برای سایر کاربردهای کارکنان، خالی کرد. به این ترتیب فضا کاملا بهینه شده و به صورت مطلوب مورد استفاده کارکنان قرار می‌گیرد.

افزایش بهره‌وری و میزان درگیری با کار
وقتی هر نقطه از محیط کار، متناسب با نیاز خاصی، طراحی می‌شود، کارکنان این توانایی را پیدا می‌کنند که مناسب‌ترین محیط را هم‌راستا با هدف خود انتخاب کنند. اگر یکی از کارکنان سعی دارد روی پروژه‌ای حساس و زمان‌بر کار کند، بهتر است در محیط دفتر، کارش را پیش نبرد. او می‌تواند کارش را در محیطی ویژه‌تر انجام دهد طوری‌که درگیری کامل با کار پیدا کند.
وقتی محیط‌های متنوعی را در فضای کاری برای کارکنان خود طراحی می‌کنید، به آن‌ها کمک خواهید کرد تا بهتر با کار درگیر شوند و در نهایت بهره‌وری را افزایش خواهید داد. این اتفاقی است که در فضای کاری چابک رخ می‌دهد. در طراحی فضای کاری چابک، هر محیطی به صورت ویژه برای منظور و هدفِ خاصی طراحی شده‌است.

افزایش اعتماد
محیطی را تصور کنید که در آن کارکنان این اختیار را دارند که با توجه به نیازهای کاری خود، فضایی را برای نشستن و کار کردن انتخاب کنند. در چنین محیطی افراد احساس اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به فضا و سایر کارکنان پیدا می‌کنند.
شرکت‌های موفق ترجیح می‌دهند به جای اینکه کارکنان‌شان ساعت‌ها پشت یک میز بنشینند، حرکت، پویایی و چابکی داشته باشند. در این شرکت‌ها، به جای توجه به کمیتِ خروجی و کارهای انجام‌شده، به کیفیت آن توجه می‌شود. در چنین محیطی، افراد با اعتماد و اطمینان، برای اهداف بزرگ‌تر همکاری می‌کنند.

مخالفان چه می‌گویند؟
محیط کاری چابک، مزایایی دارد که قابل چشم‌پوشی نیست، همین‌که افراد در چنین محیطی، احساس اعتماد بیشتری می‌کنند و در نتیجه خروجی کارشان، بهتر خواهد بود، مزیت بزرگی است. اما در کنار این مزایا، معایبی هم وجود دارد که مخالفان فضای کاری چابک به آن اشاره می‌کنند. در واقع این محیط کاری، متناسب با برخی نیازها نیست و در نتیجه مخالفان با توجه به همان نیازها، مواردی رو به عنوان معایب محیط کاری چابک مطرح می‌کنند.

خطر انزوا
یکی از مواردی که مخالفان معمولا به عنوان معایب محیط کاری چابک به آن اشاره دارند این است که چابک کار کردن به نوعی به معنای دور بودن از دفتر کار و در نتیجه انزوای کارکنان است. در واقع آن‌ها معتقدند در محیط کاریِ چابک، احساس تعلق خاطر در کارکنان شکل نمی‌گیرد و در نتیجه کارکنان از فضای کار و سایر همکاران خود دور می‌شوند.
به این ترتیب، محیط کاری چابک، برای آن دسته از کسب‌وکارهایی که در آن‌ها ارتباط میان کارکنان جزو ملزومات است، مناسب نخواهد بود. در چنین محیطی، معمولا ارتباط چهره‌به‌چهره به حداقل می‌رسد و در نتیجه اگر کسب‌وکاری چنین امری را به عنوان نیاز روزمره خود تعریف کرده باشد، نمی‌تواند این نیازش را به درستی در محیط کاری چابک برطرف کند.
البته می‌توان در پاسخ به مخالفان، از کژفهمی‌ای که نسبت به محیط کاری چابک صورت گرفته، سخن گفت. محیط کاری چابک، فضایی اجتماعی است که در آن کارکنان می‌توانند در کنار هم همکاری داشته باشند. در عین‌حال، فضاها به صورت متمرکز برای فعالیت‌های مختلف طراحی می‌شوند تا فرد نهایت بهره‌وری را داشته باشد. به این ترتیب، کارکنان در صورت نیاز می‌توانند محیطی ویژه را برای کار در تنهایی انتخاب کنند یا از همکاری و مشارکت دیگران بهره‌مند شود. به عبارتی، آن‌ها حق انتخاب دارند. علاوه بر آن، امکان بهره‌گیری از ویدیوکنفرانس هم برای برطرف کردن این چالش، وجود دارد.

نیاز به تحولات فرهنگی
سال‌هاست که کارکنانِ شرکت‌ها به فضایی ایستا و ثابت عادت کرده‌اند. برای افرادی که به محیط‌های کاریِ سنتی خو گرفته‌اند، ورود به فضای کاری چابک، خارج از انتظار است. البته طراحیِ فضای کار چابک، طراحی راحتی است، اما تغییری بزرگ محسوب می‌شود و به همین خاطر امکان دارد برخی کارکنان نسبت به تغییر، واکنش نشان دهند. به هر حال همیشه ترک عادت با سختی‌هایی همراه است.
به این ترتیب، برای اینکه کارکنان از محیط کاری چابک نهایت بهره را ببرند، باید ابتدا به لحاظ فرهنگ کاری، آموزش‌هایی را ببیند و این تغییرات در فکر آن‌ها ایجاد شود. اگر نیروهای کار بدون آمادگی فکری، از محیط کاری سنتی به محیط کاری چابک بروند، احتمالا واکنش‌های منفی نشان می‌دهند یا نسبت به آن مقاومت می‌کنند اما با فرهنگ‌سازی و آموزش می‌توان این چالش را به یک فرصت برای ایجاد تغییرات مثبت تبدیل کرد.

جمع‌بندی
ایده‌آل‌ترین محیط‌های کاری هم بدون عیب و ایراد نیستند. فضای کاری چابک، یکی از محیط‌هایی است که با مزیت‌های بسیارش، نزدیکیِ زیادی به محیط ایده‌آل دارد با این حال حتی چنین محیطی با معایبی همراه است. بزرگ‌ترین ایرادی که مخالفان فضای کاری چابک به آن وارد می‌کنند این است که چنین محیطی کاملا متفاوت از فضای کار سنتی است، در نتیجه کارکنان امکان دارد نسبت به تغییر، واکنش نشان دهند. با این حال، تغییر لازمه جهان کاریِ امروز است و می‌توان با تغییر و تحول در فضای کاری و تبدیل آن فضای کاری چابک، محیطی ایده‌آل خلق کرد که مهم‌ترین مزیتش، بهینه کردن فضا و افزایش بهره‌وری در کارکنان است.
واقعیت این است که هر کسب‌وکاری با توجه به نیازهای خود می‌تواند از محیط‌های متنوع کاری بهره‌مند شود. فضای کاری چابک هم برخی نیازها را به خوبی پوشش می‌دهد اما در مورد برخی دیگر، چالش‌هایی دارد. برای مثال در فضای کاری چابک، ارتباط فردی و رو در رو، بسیار کم است. پس اگر کسب‌وکاری، نیاز به چنین ارتباطی داشته باشد، نمی‌تواند نیاز خود را در این محیط برآورده کند. کسب‌وکارهای مختلف، می‌توانند با در نظر گرفتن مزایا و معایب فضای کاری چابک، تصمیمی دقیق برای اجرای این طرح در فضای کاری خود بگیرند.

به خبرنامه بیمه باران بپیوندید

با عضویت در این خبرنامه از تازه‌ترین رویدادهای بیمه باران پیش از دیگران آگاه شوید.